|
|
|
Exodus,
Nuclear Assault, God Dethroned, Mortician...
(Brno, Babylon,
19.10.2003)
| |
Na
rozdíl od slabších jedinců, kteří dozajista trávili
poklidný zbytek třetí říjnové neděle v objetí pohovky či
televizního aparátu, se ti silnější vypravili do
moravské metropole, kde se měli v rámci turné "Bonded By
Metal Over Europe" představit kultovní američtí
thrashers Exodus. A aby byl večer ještě
interesantnější, přivezli s sebou celou sedmičku kapel
pro současného vyznavače extrému více než zajímavých.
Po menších orientačních potížích dorážím do Babylonu
před čtvrtou hodinou odpolední, tedy přesně v čas, kdy
se měly brány klubu otevřít natěšeným příznivcům. Před
klubem se již srotila asi stovka hlav, většinou
domorodců, slyšet se dali i bratia ze Slovenska a
několik málo Poláků. Nudné čekání v mrazivém počasí
zpestřuje až příchod trojice černě oděných nymf
unikátní kombinace krev, mlíko a hřeby sklízí mezi
přítomnými zasloužený aplaus. Pak už se konečně otevírá
a já po menším nedorozumění ohledně akreditace mohu
konečně vstoupit do příjemných útrob Babylonu. Uvnitř už
jsou rozloženy stoly s ug materiály a také skromný
merchandise (s cenami opět tradičně ležícími téměř mimo
dosah peněženek běžných smrtelníků). Odebírám se na
ochoz, kde zaujímám slušnou pozici na první pány na
holení pro mě (a drtivou většinu přítomných též)
neznámé uskupení Prospect ze Slovinska. Chlapci
vystřihli necelou půl hodinku trvající performanci,
která však příliš nezaujala a sklidila pouze vlažné
ohlasy. Důvody? Jednak se rozcvičoval zvukař, druhak
true heavy metal made in Prospect neměl šanci
zaujmout převážně na thrash/deathovou vlnu naladěné
publikum. Potěšila příjemná coververze notoricky známé
skladby "2 Minutes To Midnight" od Železné Panny,
nikolivěk však již zpěvákův strašlivý falzet, který
vyhnal spoustu lidí nazpět k pípám. Následuje krátká
přestavba bicích, před pódiem postává zhruba dvě stě
duší, ochozy jsou zaplněny téměř úplně neklamná
známka, že přichází holandští thrash/death metallers
Callenish Circle, v našich luzích a hájích to
jméno velice dobře známé. Od počátku setu předvádí
čtveřice pořádné nasazení, hlavně energický frontman
Patrick Savelkoul neustále poletuje po pódiu a
nepřestává hecovat ještě poněkud strnulý dav. V
půlhodinovém setu zazněly skladby "Soul Messiah" a
"Forsaken", obě z poslední řadovky My Passion // Your
Pain, dále "Witness Your Own Oblivion", skvělá "Obey
Me" a také stará vykopávka od Pestilence "Out Of
The Body" z Consuming Impulse
(1989). Thrash/death metaloví Holanďané Occult
jsou ukázkovým případem nedoceněné kapely. Kariéru
odstartovali velice zajímavým blackově laděným debutem
Prepare To Meet Thy Doom již v roce 1994, ale do
širšího podvědomí se dostali až teprve nedávno, díky
kauze jejich zpěvačky Ráchel, která odešla chrochtat za
lepším do Sinister. Na rozdíl od Callenish
Circle působili poměrně staticky, ale perfektní zvuk
i instrumentální výkony vše vyvažují měrou vrchovatou.
Ke slyšení byly především skladby z alba Rage To
Revenge (2001) a novinky Elegy For The Weak -
"Nuclear Torment", "Mind Domination" nebo "Killing For
Recreation". Jen co dozněl potlesk pro vynikající
Occult, k pódiu se začínají hrnout nejrůznější
podezřelá individua s logy Mortician na hrudi
(mikiny se zvrhlými obrázky z dílny Wese Benscotera se
vůbec staly hlavním módním hitem večera, zvláště pak
zaujal jistě nejméně padesátiletý týpek v dresu "Hacked
Up For Barbecue"). Po chvíli se stage zahaluje do
namodralého dýmu a za zvuků obligátního hororového intra
přichází tvůrčí duo newyorských řezníků Roger J.
Beaujard (g) a Will Rahmer (bg, voc). Za bicí soupravu
usedá nový sypač kapely Sam Inzerra a asi nejen já jsem
byl velmi zvědav, jak plnohodnotně dokáže nahradit bicí
automat, který Mortician vyhánějí na svých
studiových albech do těch nejrychlejších možných obrátek
až za hranici rozpoznatelnosti. Will nejprve způsobně
pozdraví "Hello fucking Czech republic" a nekompromisní
grindcorový kolotoč se může konečně řádně roztočit. V
případě Mortician ode mne nečekejte žádný
setlist, Will uváděl veškeré skladby svým neuvěřitelně
nemocným vokálem, takže logicky nebylo rozumět ani
slovo. Pouze jsem stačil pochytit, že zazněla skladba z
"House By The Cemetery", jinak se hrálo převážně z
posledního alba Darkest Day Of Horror. Nejvíce
sympatií samozřejmě sklidily krátké, ani ne minutové
sypanice na které se dostalo hlavně v samém závěru setu.
Půlhodinka v zajetí vražedného grindingu se tedy
vydařila nadmíru, zvláště posledních trojice skladeb
vyzněla díky zlepšenému zvuku naprosto devastačně.
Grave! Na aparaturu je vyvěšena žlutomodrá
švédská zástava (samozřejmě obráceně nebohý
skandinávský kříž tak visel hlavou dolů v souladu s
protikřesťanskou filosofii kapely). Ola Lindgren a spol.
na sebe nenechají dlouho čekat a ihned spouští "Rise" z
comebackového alba Back From The Grave (2002).
Hned od počátku setu mají Grave perfektně čitelný
zvuk a i ohlasy posluchačů jsou přesně takové, jak se v
případě spoluzakladatelů nordické deathmetalové školy
sluší a patří. Z posledního alba jsou ještě k nabídnutí
ochutnávky "Dead Is Better" a "Receiver". Pak přichází
tolik očekávaná exkurze do hvězdné minulosti zvířecím
rykem odměněná "And Here I Die Satisfied" ze
stejnojmenného alba vyšlého roku 1993, Into The
Grave (titulní skladba z debutu, 1991) a především
zářivý klenot z pokladnice švédského deathu - You´ll
Never See (opět titlesong, tentokrát alba z roku
1992). Zvláště v případě poslední jmenované kompozice
jsou jakákoliv další slova naprosto zbytečná. Sečteno
podtrženo, Grave se u mě stávají vítězi nedělního
večera. Bravo!
Devět
z deseti neurologů by mi jistě poradilo, že na
strnulost, která se u mě dostavila po statické
půlhodince strávené s otevřenou hubou při setu
Grave, je nejlepší lékem důkladná masáž všech
sedmi krčních obratlů. Jistě uznáte sami, že vystoupení
čertíků God Dethroned, navíc v současné době
hrajících v životní formě, skýtalo pro můj atlas a
čepovec tu pravou šanci k řádné léčebné proceduře. Po
mírném boji zaujímám nakonec místo přímo v první lajně,
zrovna pod místem kde se nachází basák Sesazeného Boha
Beef. Hlavní mozek kapely Henri Sattler (g, voc) je
viditelně dobře naladěn a i přes menší problémy s
kytarou rozdává úsměvy na všechny strany, vizáží
připomínaje rozzářeného Jiřího Dopitu při oslavě x-tého
vsetínského titulu. Konec zábavy ale přichází s nástupem
zahajovacího náklepu "The Art Of Immolation" ze druhého
řadového kotouče The Grand Grimoire (1997). Z
aktuálního vynikajícího počinu "Into The Lungs Of Hell"
zazní titulní střednětempá skladba, pak "The Warcult" a
konečně i "Soul Sweeper", při které mi vedle stojící
máničky zběsile vyřvávaly do ucha refrén "God Is Dead /
Your God Is Dead / God Is Dead / I´am The Devil". Díky.
Ostatní položky setlistu : tradiční koncertní záležitost
"Villa Vampiria" ze čtvrtého dlouhohrajícího disku
Ravenous (2001) a "Serpent King" (zahajovací
položka na Bloody Blasphemy, 1999), kterou se
holandští black/death metaloví dravci rozloučili.
Nezbývá než konstatovat, že se jednalo opět o strhující
vystoupení, jak po stránce pódiové, tak instrumentální.
Regenerace krční páteře proběhla taktéž úspěšně, a to
především zásluhou nového bicmana Arjena Van
Weesenbeeka, který sypal opravdu ostře a jasně
přesvědčil, že pro God Dethroned je mužem na
pravém místě.
Bez
velkých průtahů předstupuje sedmá kapela večera, poprvé
v české republice vystupující legenda Nuclear
Assault. Čtveřice sympatických postarších pánů v
čele s Dannym Lilkerem (bg) se s tím vůbec nepárala a
během půlhodinové show napumpovala do obecenstva
pořádnou dávku vysokorychlostního, jako břitva ostrého
old shool US thrashingu. Energie z vystoupení Nuclear
Assault se přenesla i na stagedivery, takže se
ochranka na pódiu musela hodně činit a shazovat
rozvášněné skokany zpět do lesa rukou ve zvlněných
prvních řadách. Velká škoda, že Lilker a spol. byli
časově limitováni a nemohli zahrát ještě více skladeb.
Ohlasy na jejich vystoupení byly totiž s přehledem
nejbouřlivější a jen málo lidí jejich odchod ze scény
kvitovalo z povděkem. Headlinerem celé tour byli
jedni z praotců US thrasmetalu samotní Exodus.
Na pódium je nanošena další přídavná aparatura, dlouho
se protahuje i přestavba bicí soupravy a hlavní hvězda
večera se tak k nelibosti mnohých opožďuje asi o patnáct
minut. Nepříjemné čekání v teď už značně zadýchaném
Babylonu končí něco po desáté hodině, kdy konečně
přichází pětice nejočekávanější : Gary Holt (g), Rick
Hunolt (g), Tom Hunting (dr), Jack Gibson (bg) a Steve
"Zetro" Souza (voc). Není jistě tajemstvím, že
Exodus se vrací zpět na scénu albem Tempo Of
The Damned, které vychází 2.1.2004 na křídlech
Nuclear Blast. Z připravovaného alba zazněla našlapaná
rychlovka s vyřvávaným refrénem nazvaná "War Is My
Shepherd". Pánové se po reunionu předvedli ve
vynikajícím světle, zvláště urostlý "Zetro" si to hodně
užíval, neustále hrozil, hecoval publikum a hlavně
skvěle zpíval. "The Toxic Waltz" je prvním výletem do
zlatých dob Bay Area thrashingu, následuje "Metal
Command", pak "Strike Of The Beast", "Dirty Deeds Done
Dirt Cheap" dále erbovní "Exodus" a známá "Bonded By
Blood", podle které byl vlastně odvozen název celé tour.
Zhruba po padesáti minutách Exodus "jakoby"
odcházejí do zákulisí, ale rozvášněný dav samozřejmě
požaduje návrat na scénu. Skandování je následně
vyslyšeno a Exodus napalují dvojici přídavků
"Brain Dead" a závěrečnou položku celého sedmihodinového
večera "A Lesson In Violence". Propocený a napůl
ohluchlý se vydávám do zmrzlého Brna stihnout nějaký ten
noční spoj na koleje. Sám se divím, že na zastávku
autobusu přibíhám zcela proti mým zvyklostem se slušnou
tříminutovou časovou rezervou. Nedobrovolný noční výlet
se tedy naštěstí nekoná a tak s příjemným pocitem dobře
vykonané práce mohu do své postýlky ulehnout už něco po
dvanácté hodině. Českou zastávku tour "Bonded By Metal
Over Europe" celkově hodnotím velice kladně. Fanoušci
mohli být spokojeni s výkony vystupujících kapel a
pořadatelé si zase mohli mnouti ruce nad vysokým počtem
zúčastněných, který nebezpečně atakoval hranici osmi set
hlav. Jen doufejme, že taková akce nebyla v Brně na
dlouhou dobu poslední a že se brzy dočkáme dalších
neméně vydařených pokračování.
|
| |
|
| |
|